Word lid
Waarom we goed in huizen, maar slecht in aandelen beleggen
24 Jun 2024 · 10:13
Columns

Waarom we goed in huizen, maar slecht in aandelen beleggen

Geïndexeerd doen momenteel huizen en aandelen, ofwel de AEX, sinds 1995 exact even goed. De bewegingen zijn alleen vele malen rustiger dan op de aandelenbeurs. Laat-cyclisch inderdaad, maar dat zijn sommige aandelen ook. Een verklaring.

Huizenprijzen versnellen

Het gaat weer als vanouds met die huizen. Omgerekend is 1,1% op maandbasis 14,0% op jaarbasis, ofwel het gaat al sneller?

Dit plaatje komt uit onze morning call: data liegt nooit, het gaat weer net zo hard als tien jaar geleden.

 width=

Minder grillig en laat-cyclisch

Nu komt het. Verder dan 1 januari 1995 gaat de CBS data helaas niet terug, maar aandelen gaan even hard als huizen. Dit is de AEX prijsindex zonder herbelegde dividenden, want die huizen zijn ook zonder herbelegde huren.

Per saldo lopen beide samen op en toevallig kussen de lijntjes elkaar nu, want ze lopen ook nog wel eens ver uiteen. Minder grillig en laat-cyclisch ook (dat zie u goed aan kredietcrisisjaar 2008), dat wel.

Tussen vijftien seconden en een maand

Groot verschil is dat AEX iedere vijftien seconden tikt en huizen één keer per maand Als we real time huizenprijzen op telefoon hadden, deden we heel wat gekker? 

Schat, we gaan verhuizen!

Alweer? D'as al de zesde keer vandaag. Nog voor de koffie.

Anders gezegd, als de AEX één keer per maand werd geveild, zou die dan ook zo'n mooi golvend lijntje opleveren?

We kunnen het wel!

Als het aan Warren Buffett ligt is de beurs ook maar ééns per kwartaal een uurtje open, zoiets heeft hij ooit gezegd. Het is ook dat we willen handelen dat de AEX bestaat. Die overvleugelde ooit de eens per dag tikkende CBS Herbeleggingsindex.

Zie ook de populariteit van GameStop onder Nederlandse brokers! Iedereen weet dat het onzin is, maar we kunnen het niet laten. Want dat we rustig in dertig jaar onze hypotheek aflossen en op onze handen zitten, geeft aan dat we het echt wel kunnen beleggen :-)

 width=

Dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Anderhalve maand geleden ging chipper Cerebras Systems naar

Anderhalve maand geleden ging chipper Cerebras Systems naar

Micron, winsten, inflatie en waarom dollar comeback kan maken

Micron, winsten, inflatie en waarom dollar comeback kan maken

StockWatch is de nieuwe unicorn
Premium

StockWatch is de nieuwe unicorn

Analyse ASR
Premium

Analyse ASR

SpaceX: de fantasie, de kansen, de risico's en - kuch - de fundamentals
Premium

SpaceX: de fantasie, de kansen, de risico's en - kuch - de fundamentals

SpaceX: de fantasie, de kansen, de risico's en - kuch - de fundamentals
Premium

SpaceX: de fantasie, de kansen, de risico's en - kuch - de fundamentals